Visie en methode

P.S.D staat voor Practical Self Defense. Vandaag de dag is het een absolute noodzaak dat mensen leren om zichzelf te verdedigen en bewust te handelen in noodsituaties. Ondanks dat geen enkele (nood)situatie hetzelfde is, is de basis van de zelfverdediging wel altijd toepasbaar in verschillende situaties.

 

De bestaande budo disciplines (vechtsporten) zoals Jiu Jitsu, Karate en Judo kunnen niet voldoende inspelen op de behoefte aan zelfverdediging, maar de P.S.D-methode kan dit wel. De P.S.D-methode is ontwikkeld door martial arts expert Edgar Kruyning en is gebaseerd op diverse Japanse krijgskunsten. Deze eigentijdse methode is praktisch toepasbaar en gemakkelijk aan te leren.

De achterliggende visie is dat mensen leren werken vanuit primaire reacties. Daaraan gekoppeld zit het werken vanuit keuzes, die gemaakt worden na een quickscan van de omgeving. Denk hierbij aan bijvoorbeeld één of meerdere tegenstanders, gewapend of ongewapend, vlucht of hulp mogelijkheden, een snelle zwakte-sterkte analyse van jezelf en de tegenstander en het gevaarsniveau van de situatie.

 

De P.S.D-methode is technisch simpel opgezet. Er wordt uitgegaan van 19 basishandelingen als verdediging tegen gewapende en ongewapende aanvallen (stoot-, trap- en vastgrijp- aanvallen). Deze basisvaardigheden zijn veelvuldig in verschillende situaties toe te passen en uit te bouwen. Hierdoor hoef je dus niet veel verschillende technieken te leren maar alleen te begrijpen dat je hetgene wat je kent veelvuldig kan toepassen, afhankelijk van je keuze in de situatie. Met de P.S.D-methode is er ruimte voor individuele invulling en uitbreiding van de basistechnieken, terwijl er tegelijkertijd een gedegen, landelijk en uniform systeem aan ten grondslag ligt.

 

Er worden ook P.S.D-cursussen verzorgd waarbij gebruik gemaakt wordt van acteurs om de situaties zo reëel mogelijk na te bootsen. Tijdens de Instructor-opleiding is gewerkt met freelance actrice Wendy van den Top. De vier belangrijkste toevoegingen van deze samenwerking staan hieronder gegeven:

 

1)    Een mengpaneel van gedrag en emoties; Een acteur kan op overtuigende wijze verschillende personen, soorten gedrag en emoties neerzetten. Bovendien is hij in staat om te doseren.

2)    Spelen vanuit theorie; Een trainingsacteur is bekend met algemeen geldende communicatiemodellen en kan deze in zijn spel integreren.

3)    Interactief spel; Een acteur laat zijn personage niet met hem aan de haal gaan: hij mag dan bijvoorbeeld wel boos zijn, maar blijft niet per se boos. Het gedrag dat hij in de loop van de simulatie vertoont, ontstaat in interactie met het gedrag van de cursist.

4)    Feedback; Een acteur is in staat een cursist direct feedback te geven, zowel vanuit de rol als vanuit zijn eigen persoon. Met zijn feedback bedient hij zowel de cursist als de trainer bij het analyseren en reflecteren op de simulatie.

 

Via de PSD-Facebookpagina is een videoimpressie te bekijken van deze training. Voor meer informatie over de mogelijkheden van trainingsacteurs verwijzen wij u graag door naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..